Tuesday, August 9, 2011

Berbuka Puasa


dah 9 hari kite ni berpuasa
tapi ade yg berkibar dah bendera Jepunnya :P
takpela, tak boleh nak elakkan

sepanjang 9 hari puasa tahun ni la
macam2 menu di atur
nak masak tu...
ehem, takat menggoreng2 tu bolela
lauk pauk byknye beli kat bazaar :)

ari2 mesti la duk pikir nak makan kat mane la,
nak mkn ape la kat bazaar
sekrang ni, kalau beli kat bazaar pun..mau tak mau, 30 hengget jgk bole abis
(ni makan ke mentekedarah? dua orang je pon :P)
laki I suke beli simpan sampai mkn sahur siap..tu yg over tu :P

tapi bile kadang2 pikir tu
baik terus berbuka kat luar je
bole merasa macam2 menu
kalau beli kat bazaar, kadang2 balik2 menu sama je,
sebab tak semua bazaar yg menjual makanan menepati piawaian anak tekak

ni yg kadang2 aku hangin
ade yg meniaga tu jenis nak kaut untung je agaknye
rase semua takde
contohnye beli nasi ayam,
nasi takde rase, kicap takde rase, ayam pun takde, ni sos nye pun fail!
kalau dah berniaga dekat seminggu, org yg menjual tu, tekak die tak berasa ke nasi ayam yg dorang jual tu..ade rase ke tak kan?

memula laki aku beli, tgk mcm kesian je gerai satu ni takde org dtg beli
dah la anak beranak pulak tu yg menjual...
tapi bile niat dari awal nak tolong dan berharap lah rasenye sedap
tapi dah mengecewakan pulak
tak pasal2 buat dosa kering pulak kami2 ni mengata
"patutla takde orang beli...rupenye takde rase"
huuu nak salahkan sape sekarang ni?

janganlah nak kaut untung jer wahai peniaga2 yg budiman
bukan ke menyediakan makanan bagi orang2 yg berpuasa sgt besar pahalanya
bile dah jadi mcm ni...
buat niaya orang je
dah la tekak org2 berpuasa ni lain mcm sikit
bile makanan dah kat depan mata...paham2 sendiri la kan



semalam baru 1st time dpt rase Red Velvet...auuww 'manisnya kurma redvelvet ini :)






2 Komen:

GreenJade said...

tgh2 kusyuk bc n3 tetibe meleleh air liur ai nengok poto kt bawoh huk huk huk

[ Hanie ] said...

Heee tu la. Nanti nak updet lg gambar mkn byk2 :P