Friday, October 15, 2010

Aku & Pantang

kan aku ber'tapa' kat hospital dekat 2 minggu kan?
mane la ade gaya2 nak berpantang betul2...
dari segi makan?
jgn harap la nak hospital bagi mkn untuk org2 pantang ni
bagi mereka, makanan haruslah seimbang!
nak pantang? pi masak sendiri hehe

mcm aku, suami, parents dan mak mertua aku la yg duk gilir2 masak kat aku ni haaa
mcm2 lauk dpt rase, lagi berselera aku rase mase dlm pantang dari sblom2 ni hehe
tp hari2 memang nak ade lobak putih dan petola bagi tambah susu!
oh yer, cerita pasal susu badan ni...
mula2 tu, mmg aku tak dpt detect susu aku ni di 'blok' kat dlm tu
dlm hari kelima lepas bersalin mcm tu, baru la aku prasan yg susu aku tak keluar pun
tanye2 la jgk nurse knape susu aku takde, tp dah bengkak dah ni mcmmane tak bengkak mkn tghari dan mlm duk mkn lobak putih + petola mmg la produce byk susu kan
tp tak keluar mcm yg sepatutnyer

rupenye susu aku tu die terblok dan harus dituam2 kan dan urut2 kat breast tu utk kasi lancar
dpt lah jgk merasa bengkak susu semalaman...
mmg sakit nak habaq kat you all
tak senang duduk dibuat nye huuu

lepastu, baru la lancar sikit
tp aku ni agaknye jenis susu ade, cume tak mencurah2 mcm sesetgh orang tu
kalau pam tu, nak kene urut2, nak kene byk sabar sikit
kalau duk perah belah kiri, pastu tukar belah kanan, pastu tukar balik belah kiri, pastu kanan, pastu kiri...haa baru la dpt tak ampai 2 oz! huhuh keciwa aku..
penat dan keringat dah berbakul2 dah...tp hasil sikit :(
tp takpela...berkat nak susukan anak, aku kuatkan semangat jgk
suami aku dah brape kali dah offer nak bagi je susu formula sebab die kesian tgk isteri die ni bertungkus lumus duk perah, dan anak die tak kenyang2 huhu
nantila..kite try dulu sampaiiiiii lah dah terdesak :P

sambung balik pasal pantang...
nak kate aku pantang gile2, takde jgk..
just elakkan makan makanan yg berangin, sejuk dan gatal..tu je kot
tp bile dah mkn makanan panas2, masalah lain pulak yg nk datang
IAITU
aku ditimpa sembelit yakni bahasa kasarnya susah nak buang air besar!
azab okkkkk!
bende ni sejak aku balik duk shah alam yg jadi makin teruk
dulu kan aku jarang mkn nasi...tp skrang kene mkn nasi, kalau tak susu takde
pastu kurang pulak minum air...kononnye takut bentan
buah2 semua mmg la tak mkn takut sejukkan..
cume prune & kurma je aku mkn skrang ni

tp bile dah makin teruk...aku minum jgk air byk2
sampai kat bawah tu dah luka...
haa keluar pulak sisa buangan yg mcm kayu,
tak ke kluar air mata dibuat nyerrrr? huhu

sampai semlm aku dah tak tahan, suh suami carikan ubat yg masuk kat lobang buntt tu kasi lancar itu sisa...
mmg tak dan2 ubat tu masuk, terus nak tercirit hahaha
mujarab betul!
agaknye ubat ni la yg hospital bagi sblom kite nak bersalin kan :D

ni aku baru start berurut dua hari
seblom ni, ngelat2 jugak sapu3 herba kat badan...
tp bile kak urut ni dtg, kene lah bubuh jgk kan? hehe
kalau aku sensorang, takde nye nak bubuh betul2
aihh, awat tah malas benor
mengurut mmg best...tapiiiiiiii
bile tibe tang die urut urat nak naikkan peranakkan...
haaa kau tahan je la hanie...mmg sakit tak tergambar
mcm nak terberanak lagi pun ade gayanye huhu
ni baru urut2 kasi kendur2 urat org cakap...
tunggu nak 'sengkak' peranakan nanti
haaa, lagiiiiiiiii tak tahan
tp tu aku tak buat dulu sebab caeser kan..tunggu lame2 sikit
tp aku dpt bayang kesakitannye mcmmane huu
aku ingat urut dlm pantang ni best je la kan..rupenyer 'lain'
kene bersedia mental jgk dibuatnye :P

p/s: terima kasih diatas ucapan2 semua kat entri2 sebelum ni, tak tereply dibuatnye...apepon, sgt2 hargainyer :)

17 Komen:

Luv like this.... said...

urut2 sakit eh..hadoi!!dah la geli bab2 urut nih..hu hu

Anonymous said...

hy..congrats eh hanie..azi suka baca blog awak..btw,azi pun ceaser 5/9 hari tu,sbb air ketuban xde..nak kongsi bab pantang,makan mmg jaga sikit..tapi air xpantang,haus je minum..ye la body tgh nak sembuh after surgery kan,air kena cukup..bab buang air azi makan tablet phytonatal dari nona roguy..mmg lancar dan sedap, xyah teran pun..gudluck berpantang eh..azi tinggal 5 hari lh..hehe..bye!

from azi@mama rayyan

Hayfa alyya my's Baby Gurl said...

heheh hanie sembelit time pantang mmg menyakitkan mai da rasa sendiri sampai menangis2 tak ingat dunia luka pun boleh tahan la hehe.. nasib baik ada mak yg membantu kalau x taktahu la ...

ubat untuk lancar pembuangan mai kene time sebelum deliver mmg senang nak berak tapi sakit nyer azabbb betul heheh ... selamat berpantang yer hanie...

Anonymous said...

salam...suka jugak bace blog hanie..sy pun c-zer jugak 1/7 dl..pasal sembelit tu,minum je air byk2,tp ikut keperluanla.bykkan makan sayur hijau.sawi ke,camtula.bleh tolong bg bykkan susu jugak..

lg 1 pasal susu tu,yg penting teruskan usaha utk pam.2-3jam sekali.insyaAllah.kene kuat semangat.pastu minum soya,mkn kurma.sume tu leh bantu tambah susu.sy pun aritu dpt 2oz jugak.tp skang dh ok..selamat mencuba ye..

nuni said...

pasal sembelit tu... memang tak boleh tak nak, kena take lots of fibres (i.e. fruits and veges tapi pandai2 la pilih yg sesuai). kalau tak jalan gak, ambik fibre supplements. my personal recommendation would be lacto-fibre from tupperware. dia kira bancuh air. boleh bancuh ngan sweet drinks kalau tak suka rasa dia. if you're keen on medication, can try lactulose. dalam geng2 laxative, dia kira mild la. ambik la dlm 15ml per day pun dah cukup.

bab susu badan tu... slowly it would adjust to your baby's need. ada je kes yg mmg sampai sudah tak cukup tapi jarang jumpa la. tu pun boleh bagi certain medications to increase lactation. let me know if you really need it, ok? :)

try to exclusively breastfeed for at least 6 months. baby mungkin akan kecik sikit banding ngan baby yg minum susu formula (these formula milk babies are like sumo wrestlers compared to the breastfed ones) tapi badan solid and immune system much better... hence susah demam/ sakit. after 6 months, don't be scared to add other stuff sebab breastmilk takkan cukup dah for the baby's growth.

pasal urut... bukan la nak takutkan korang semua... tapi i've seen a few cases yg pundi kencing pecah and uterus pecah sebab urut. these are rare and isolated cases but be careful la bila pilih tukang urut, ok?

Fahreen Fredo said...

awak, boleh ke urut peranakan? sebab reen pon czer jugak, tapi bidan x buat urut naikkan peranakan.. dia cakap tunggu setahun.. entah la tatau la..

xeea said...

awal2 recovery from ceaser mmg sembelit, awak. biasanya, hospital bagi ubat utk buang air tu masa discharge.

btw, makan buah banyak2. pedulik lah ckp pasal sejuk ke ape. doktor pun recommend suruh makan buah dan minum air banyak2 tu. sy makan je sume tu. alhamdulillah, 'lawas' je :p

Anonymous said...

Salam Hanie

Akk dah deliverkan 5 org anak..semuanyer normal..n my experience ni tak tau la boleh diguna pakai oleh org y czr...

Tuk semua anak akk makan nona roguy..tp it depands ada org leh terima ada org tak even dia breastfeed..then minum banyak air

K.Nina

NURUL said...

selamat berpantang hanie

Cery said...

salam kenal..sya dah follow..jom ke blog saya more info ttg bfeeding,pantang..etc

deena awanis said...

hanie, kita pun tengah kena bengkak susu gak neh..adeiihh..sebelah kiri ni mcm x nak keluar susu sangat..adeihhhh

m@Ri@ said...

maria pn br je merasa bengkak susu..gilas akit..hhuhuu..tu kes pam tak bagi habis..huhu..sembelit?mmg sakit kan..huhuh

amira said...

baby akak comel..

[ Hanie ] said...

Luv like this:
hee sakit sebab tak prnah berurut betul2..lgpun urat2 dah masuk angin sebab dah 3 minggu baru nak mengurut kan, tu yg sakit tu :P

azi@mama rayyan:
thanks azi for sharing :)
erm tu la, takleh pantang sgt, kang kite yg susah huhu.

mai:
tu la..hazabb!
mase pregnant dulu dah penah kene jgk, ni lpas bersalin keen balik sebab mkn bende2 panas dan kurang air kan, tu yg menjadi2 tu hehe

anon:
thanks for sharing :)
tu la, lately ni baru nampak mcm byk skit susu, bile pam tu, nampak hasilnyer hehe. ingat mcm nak give up dah mula2 tu :)

nuni:
nuni!!! nnt anak kedua aku nak ko jadi doktor sambut baby aku boleeeh? hehe. thanks for the info doc. sgt2 membantu. part mengurut tu, mmg aku seram jgk. tp takdela die usik bahagian c-zer tu...just urut2 urat simpul je hehe

reen:
erm dekat perut/bekas jahit tu...tak brani urut jgk, just urat2 peranakan spt kat betis, kat tepi peha, yg ade sangkut paut dgn peranakan yg die urut2 kasi kendur skit, badan dah masuk angin kan, kang nnt bile dah tibe masenye lg sakit kalau nk urut :D

xeea:
tu la xeea, buah2 kite tak brani mkn lagi, tp minum air, minum air prune, mkn oat kite buat. hehe masukkan ubat kat tuttt pun buat, haaa lega! :P

k.nina:
slm kak...haa tu la, penah dgr review produk nona roguy, ubat itk sembelitnye mmg bagus. pasni boleh try pulak sbeb sblom ni beli amway :D

nurul:
hee thanks nurul :D

cery:
thanks cery...insyaallah :)

deena:
haa kasi tuam, pastu urut2 breast dgn dua jari (telunjuk + jari hantu) agaknye bengkak sebab terblock tu susu dlm tu

maria:
tu la kan maria, sakit. mmg jam2 tu jgk cari pam

amira:
hee tq :)

nuni said...

haha. sori la. aku nak mintak masuk psychiatry or emergency medicine lepas ni. :) sambut baby tak best la. aku suka jahit episiotomy je. potong pun aku tak suka. :p

p.s.: tapi memang dulu aku ada reputation potong and repair episiotomy paling cantik kat labour room tu. even the very senior midwives pun puji. hehe :p tapi tu last year la. sekarang aku kat paediatric. dah lama pencen kerja2 jahit menjahit ni.

fizanur said...

singgah sini. bila baca n3 awk ni, teringat masa saya dulu. biasalah, memang ibu2 baru akan mengalami perkara mcm awk ni. slowly awk akan belajar. jgn sampai giveup plk nak susukan baby ya. ramai kawan2 awk yg sudi memberi tunjuk ajar tuh. nak tanya saya pun boleh. hehe

Ainul said...

hanie, tahniah!! comel la hannah.ainul pun czer gak.tak pantang sgt.air mmg minum banyak.cuba la beli ubat utk lancarkan pembuangan.ubat ni DEMC yg bagi.mmg bgs.takde la sembelit.ubat tu nama " duphalac". kt farmasi pun ada.jamu NR pun ok.take care & selamat berpantang & BF baby