Wednesday, May 19, 2010

20 weeks

ni pregnant nak masuk 4 bln rasenye...besarnye perut haku! gagaga



sejak dah disahkan mengandung..
entri2 kat sini semuanya berbau pregnant je kan? haha
ape lagi nak cerita..excited mengandung anak pertama....mmg mcm tu dah kot
tgk blog2 org lain pun...dari blog kawen2..bile dah pregnant, ubah cerita pregnant plak :P

samelah mcm blog ni
kadang2 nak jgk selit2 cerita bab lain
tapi bile nak bukak cerita je...takde mood
kang nak memaki, mengata, tak elok plak
tgh ngandung kene jaga tingkah laku-harus-sopan-lagi-tertib ye tak..auw!

tp takpela, yg tak puas hati ke, yg negatif2 tu, letak tepi dulu
kang dah bersalin kang...aku khatamkan empatpulohpat entry skali gus huhwhua kalau sempat :P

so sepjg dah 5 bulan aku ngandung ni, takdela meragam sgt
emosi pun, kadang2 je teremo lebih...
tp aku prasan mcm aku 'agak' cool sikit lah dari sblom ngandung..kehkehkeh.
bebel tu still la ade sikit..tp kurang cengeh sikit la kot btol tak suami ku yg terchenta?? gagaga

masa 1 - 2 months tu...
selara mkn adelah sgt berselera
jgn kate nak muntah...pening2 pun jarang...alhamdulillah :)
tp kalau silap mkn, angin2 satu badan..haa time tu baru la rase nak muntah balik, sebab over dos kot :P
tu yg badan naik mndadak...nak timbang awal2 dulu pun aku gerun
tunggu sampai cek-up kat klinik baru tau berat sebenar :P
tapi aku ade masalah sakit pinggang yg teramat sgt!
nak baring payah, nak bangun payah
nak berjln lagi la...mcm itik sakit punggung je aku nengok
laki i pun seram nak jln same tgk bini die ni jln tertonggek2 mcm tu...huh!
nak buat mcmmane...aku nak jln tegak memang tak boleh
tonggek je aku larat...haa, tu yg buruk benar tu huhu

dlm 3 / 4 buln...aku start sembelit pulak
sampai berdarah2 bile membuang
ni la akibatnye bile seblom mengandung aku tak mkn sgt berat2 spt nasi..
tp bile dah ngandung...semua pun mkn kan
tu yg sistem penghadaman ni terkejut kot
terus dia bagi 'hadiah'
dan time ni jgk la,1st time dpt tgk si baby :)
sgt aktif...alhamdulillah

bile dah 18 minggu mcm tu
aku dah dpt rase glup glup dlm perut ni :)
mula2 aku mcm caya tak caya jgk la..sebab mcm awal je lagi kan
tp aku realize sgt, bile aku try meniarap..rase mcm angin2 dlm perut lagi kuat
tak selesa kot si kecik tu dlm perut? hee
dan skrang...kadang2 dan agak kerap rase 'angin2' tu
kadang2..aku saje je la tepuk2 perut..kot2 ade respond kan
sambil sembang2 jgk la dgn baby ni...time tu mcm ade pergerakan dlm perut respond huhu
perasaan?
mmg speechless!
suruh jgk suami pegang perut ni bile aku tau ade respond..time tu plak baby tanak respond huhu
takpelah, tunggu bile dah rase tendangan2 hebat anak ni
jgn tersenget2 perut ni dibuatnya udah

bile bab mengidam
takde yg teruk2 sgt...
tetibe teringin nak mkn...tu alhamdulillah senang dpt
cuma awal2 dulu..aku teringin benar nak mkn siput sedut!
siap bgtau parents aku..aku teringin la nak mkn
sebab dorang mmg slalu mkn lauk tu kat rumah..walapun beli je :D

then ade satu hari..aku balik sana mengejut
tetiba ayah yg baru sampai rumah..keluar balik nak tapau
die teringat nak cari siput sedut kat aku :)
elok pulak aku sampai mmg seblom mkn lunch kan
bile dapat makan..wahhhh sgt puas hati!
siap satu mangkuk aku perabis kan sorang :P

ehh terpanjang plak entri ni
hehe yela, jarang aku updet keadaan aku utk tatapan diri sendiri kat sini
esok ade cek-up, ingat nak buat monthly scan jgk kat tempat biasa :)

harap baby dlm ni sehat yer...dan bergerak aktif mase kami nak tgk dia
dan, maybe dah boleh tgk gender nya kan?
ohh tak sabar!

15 Komen:

mAr@ZiEy said...

Yeee..our Junior sebaya..hehehe..tu la..sjk da pregnant ni..asyik2 N3 psl pregnant je..tp serius la..anak pertama ni penangan yer kuat betul..hehehe

~LIZA~ said...

bestnya u takde morning sickness..

Ainul said...

bestkan pregnant ni kan..( wlpun ada yg tak best bila alahan teruk giler).bila scan tgk baby gerak2, rasa sejuk je.tak sabar nk peluk cium dia.

fikaryna said...

bestnya baca pengalaman..

bila nak tnjk gambo terkini baby lil dlm perut? huhu..

BuTtErFlyInFraMe said...

hhehe tertonggek2...kelakar je baca...

i'allah, semua ok..biar baby aktif mcm mommynye juge... :)

Puan Jiha said...

hehehe best... hanie ada lg half way to go kan ... enjoy each moment...

syiokkk

fabulous.farah said...

haha..best..nanti bila ade anak cerita pasal anak pulak=)

goblogbyfarah said...

uiii besar dah perut dieee!

Reen said...

bulat perut:)

gud luck hanie eh.. lepas rendu puas2 kt si kecek mase scan ye..

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

comey nyer pic dia ngandung
hehhehehe

AmyMizzunderstood said...

sakit pinggang?emm amy pun dah start rasa sakit tu..amy tak boleh tido telentang..kalau tak sakit giler..!

and congrats dah 5 months preggy!semoga bby and mommy sihat yer.. =) oh ya perut hanie comel!

Hantu Ulam said...

syok kan kak hanie...1st time juju tgk baby gerak ari tu...mmg nanges r terharu sgt...aktif cam baby kak hanie la...hehehe

oneyani said...

tp best bace pasal org pregnant n baby..rase bahagia je..hhu

yani sampai skrg xreti mkn siput sedut..sedut2 xkeluor..ahaha

[ Hanie ] said...

maraziey:
hee tu la..nk buat mcmmane...takdo cerita lain yg best :D

liza:
huhu..best bile bab mkn tu la..yg tak best...badan naik mendadak! isk2

ainul:
betul tu ainul. Perasaan yg sgt berbeza bile tgk die sehat :)

ryna:
heheh takut tak clear je nak letak..insyaallah satu hari :)

alena:
hehe...tonggek yg sgt seksa :D
tu la...harap2 gitulah :D

jiha:
tu la jiha, kejap betul mase berlalu :D

fabulous.farah:
hee tu la, frasa demi frasa :D

farah:
hehe..ni mase 4 bln..cube tgk skrang, lagi laa bollaaattT! :P

reen:
hee tq reen...tu la, excited nak tgk lagi :D

yanie:
hee kaalu tak ngandung..comel jgk tak? gagag

amy:
ha tu la amy..sakit kan? hanie pun dah alami balik ni, sakit2 pinggang kalau duduk dan baring lame2 huu.
neway, tq amy,insyaallah :D

[ Hanie ] said...

juju:
hehe tu la juju. Tp sampai arini, akak tak ternanges pun tgk die..cuma terpaku je :D

oneyani:
hee pengalaman tu akam dirasai yani jgk :) ngee, tak reti? nikmat woo..bole blajar sedut lagi pasni :)