Friday, October 17, 2008

Permainan Zaman Lampauku

Batu Seremban

Diperbuat daripada bungkusan kecil, dimana dalamnya diisi beras, pasir, atau kacang hijau, sebanyak 5 ketul. Dulu ibu aku siap jahitkan untuk aku. Ada jugak yang sampai jual batu seremban ni, siap buh dalam plastik eskrim malaysia. Teringat zaman dulu, bila cikgu takda jer, semua bukak 'bekal' main atas meja kayu sekolah tu. NOSTALGIA. Dalam mainan ni, ada buah satu, buah dua, buah tiga, buah empat, buah lima, yang ni aku dah lupa, sape ingat tolong beritahu buah tukar, dan buah ta tang. Best kan zaman tu? Sekarang ada ke? aku tak nampak pulak budak-budak ni sebok nak suh mak jahit tolong buatkan batu-batu tu.

Tutup Botol

Walaupun aku berwajah lembut, jangan ingat aku tak reti main ni. Siap bleh meniarap atas meja sekolah tu nak cari position untuk memastikan jentikan aku mengena. Bukan satu set, bukan dua, malah berset-set ada. Ingat buah jamban? Bunga? sampai sekarang aku tak paham kenapa dorang panggil jamban... bila susun takda pun rope jamban?

Main Getah

Ini aku terel. Siap ibu aku beli getah banyak-banyak dan aku tukang kaitkan getah tu jadi panjang-panjang baru aku sedar, ibu aku ni menyaport aktiviti aku waktu skolah ni yer..besttt!
Zero point! Ayusss! Ada lagi satu istilah yg aku lupa, yang kite belit-belit kaki kita kat getah tu...ahh ape eh?

Time main benda ni, si jejaka-jejaka hingusan ambik kesempatan duk tengok budak-budak perempuan duk lompat-lompat melihat apa yang dapat dilihat. Yang budak perempuan pun satu, dah pakai miniskirt skolah tu, ada hati gak nak main. Kan dah tertayang sepentot anda! termasuk lah aku agaknyer....cisss!

Teng teng

Aku siap ada buah khas untuk sesi balingnya. Aku punya haruslah yang tegap dan tidak melompat-lompat ke tempat lain bila dah baling. Kan kalau kene line tenteng tu, akan tamat giliran? Ni main rumah-rumah la, siang malam la. Kalau baling dapat kotak malam, kene ambik buah tu secara membelakang. Sampai terbaring pun ada gayanya punyalah bersungguh berusaha. Seronok!!

Pemadam

Kalau yang seangkatan umur dengan aku, cuba korang ingat balik, berapa pemadam korang ada time skolah dulu? Kalau tak satu plastik? Mainan ni main tikam-tikam lawan punya pemadam (rubber). Ada banyak saiz, mengikut kredibiliti pemadam lawan. Picit-picit tepi rubber, sampai tertindih rubber lawan. Sampai sekarang pemadam-pemadam tu semua, ada dalam simpanan aku kot. Mana tak nya, boleh sampai 3 keturunan pon tak abis guna, punyalah banyak!

Batang Aiskrim

Mainan ni lebih kurang sama macam mainan pemadam, sampai tertindih batang lawan, dia menang. Tapi ni main tepuk-tepuk lantai kasi batang tu gerak. Makin kuat tepuk, makin melantun la batang aiskrim korang. Siap bleh ukir-ukir lagi pelbagai corak mengikut kekuatan batang aiskirm tu. Corak-corak, tulis nama. Konon jaguh. Heee lawak!

Pakai Kertas buat Team Bola Sepak

Yang bersegi-segi tu, Pastu tulisla nama permain-permain korang. Ada yang cipta nama pemain sendiri, Hanie Beckam la, Hanie Cantona la,  ada yang ambik nama-nama yang dah top terus je. Ada bola yang diperbuat dari kertas yang digumpal kecil. Tekan-tekan kertas tu, sampai masuk gol. Ni adik aku la banyak main, kadang-kadang aku join juge....teringinnnnnn

Main sip sip sip, tom tom tom

Yang ni, banyak versi. Jambatan sudah roboh la...burung kakak tua la, cinderalalalala la, assalamualaikum, kum apa, kombat, bat apa, batman, man apa mentol.... (sila sambung sendiri, tau, mulut anda tengah terkumat kamit nyanyikannya kan? :D) Tepi-tepi longkang sekolah, sebelum bunyi loceng, menjadi port acara ini berleluasa. Berderet pulak tu, semua dengan geng-geng sendiri.

Ada apa lagi yang aku tertinggal? Tolonglah ingatkan aku yer....terasa muda bila ingat-ingat balik. Kalau ajar dekat anak-anak kita nanti, dia seronok macam kita dulu tak? :D

10 Komen:

@yue said...

seme pnh main!!!

1 lg men...acah galah..ke ape tuh..cop2 tiang tuh..kt skolah la ade tiang...klu kt pasir..lukih je...hehe...

nostalgianye hanie rini..hihi...

@yue said...

# men masak²
# men tngkap labah²..*cm jantan je aku ni..

hat ni besss!..
men kawen kawen

ha ha ha....

[ Hanie ] said...

haa yerr! kite panggil main cop cop tiang :D syok jgk main ni..kadang2 sederet tiang tu semua org duk main. hehe. Mekaseh kerna mengingatkan.

wah main kawen2? tu biasa main gak...masak, semua daun, bekas2 dapur mak ku kerjakan kuikukui

Fuzuri San said...

HANIE MAIN KAWEN2!!!! SAPE JANTAN TUH!!! HUH!

[ Hanie ] said...

errr....hehehe sabar syg. Tak main ngn jantan pun...duk bayang2 and dgn pompuan2 jer :D.har har...budak2 :D

@yue said...

haha..mr.f dh kuo urop beso dh..hahaha...

[yAN!e][pUTraJAya] said...

ahahahha...main kawin2 yg tak tahan nak baca tu....marah sudah incek F....muehehhee....

incek F...babap sama ini budak hanie..dia main kawin2 tak ajak ek...

[ Hanie ] said...

Kak @yue:
Hehehe kak ayue la ni, bukak cite pasal kawen2...tp tak main dgn sape2 pon kot...duk bayang jer ade laki, padahal tarak :P Budak2kan imaginasi tinggi

Yanie:
hehe camne nak ajak, sorang kat utara, sorang kat selatan :D Jauh la nak ajakkkkk :D

Fuzuri San said...

elehh.. main kawen2 sesame pompuan jeh.. sy main kawen2 laki pompuan siap kiss2 lg tau.. mase tuh 5tahun k x berfikiran waras.. kakak sy yg suruh.. tya dia kalau xcaye :D lalalala..

[ Hanie ] said...

huik...kiss kiss? wahh ini suda lebey! huerhuer.

Ape la...akak tukang buat skrip eyh? wahh adik die syok plak jd pelakon nyer yer..iskkk. Ambik kesempatan! :>